piątek, 31 grudnia 2021

"Porządkowanie świata - podsumowania"

 Jan Brzechwa "Podsumowanie"

Miałem stosy, miałem pełne worki

Rymów męskich, żeńskich i nijakich;

Rozsypały mi się jak paciorki,

Rozleciały się jak leśne ptaki.

Miałem rytmy posłuszne mej dłoni,

Miałem lotne, wesołe pomysły -

Pogubiłem je i nic już po nich,

Jak deszczowe kropelki się rozprysły.

Miałem lata młode i beztroskie,

Prawdę mówiąc - wszystkie były młode;

Dziś, jak lalki powleczone woskiem,

Imitują dawną swą urodę.

Miałem w życiu dziewcząt niezbyt dużo,

Ależ cóż to były za dziewczęta!

Już się takie nigdy nie powtórzą,

Już ich nie ma. A ja je pamiętam.

Nie spostrzegłem, jak się postarzałem,

Nie te siły już i rzutkość nie ta.

Wkrótce życie weźmie rozbrat z ciałem,

Ale w głowie wciąż raj Mahometa. 

 

 Podsumowania zamykają jakiś czas życia i pracy człowieka. Mogą dotyczyć różnych okresów funkcjonowania, różnych dziedzin życia i różnych kategorii aktywności. Chcemy jako ludzie kontrolować czas, osiągać założone cele, rozwijać się, odnosić sukcesy.

Kończący się rok kalendarzowy 2021 rodzi pytanie: jaki był dla nas? Odpowiedzmy sobie na poniższe pytania i dokonajmy choćby powierzchownej jego oceny:

- co było w mijającym roku moim największym sukcesem?

- czego nowego doświadczyłem?

- czego się nauczyłem?

- jakie nowe umiejętności nabyłem?

- jakie marzenia spełniłem?

- gdzie byłem?

- kogo nowego poznałem?

- jakie przeczytałem książki?

- z czego jestem dumny?

- komu i za co jestem wdzięczny?

- czego dowiedziałem się o sobie?

- jak rozwijają się moje zainteresowania i pasje?

- o czym marzę i co chciałbym zrealizować/osiągnąć w nadchodzącym roku? 

Pytania ułatwią zbudowanie obrazu własnej aktywności, pomyślności, determinacji, rozwoju. Wiedza o sobie i dotychczasowych osiągnięciach będzie sprzyjać rozwijaniu dalszych marzeń, przygotowywaniu planów, tworzeniu programów działania i odnotowywaniu - w przyszłości - rozwoju, postępu, życiowego zadowolenia. Niech Nowy Rok 2022 przyniesie zdrowie, pomyślność, radość, sukcesy! Tego pragniemy Wszyscy i niech tak się stanie!

Myśli do przeanalizowania:

"Szczęście nie przychodzi z zewnątrz. Zależy od tego, co jest w nas samych." (Dale Cornegie)

"Szczęściem jest być dla kogoś żywym kolorem, który po latach nie wyblaknie." (Kurt Cobain)

"Przyjaźń poznaję po tym, że nic nie może jej zawieźć, a prawdziwą miłość po tym, że nic nie może jej zniszczyć." (Antoine de Saint-Exupery)

"Każda praca jest do wykonania, jeśli podzielić ją na małe odcinki." (Abraham Lincoln)

"Ten, kto żyje widzi dużo. Ten, kto podróżuje, widzi więcej." (przysłowie arabskie)

"Jeśli nie potrafisz wykorzystać minuty, to zmarnujesz i godzinę, i cały dzień, i całe życie." (Aleksander Sołżenicyn)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz