poniedziałek, 4 lipca 2022

"Porządkowanie świata - świat rzeczy i ducha"

 Urszula Kozioł "Zapatrzyłam się"

Zapatrzyłam się na piękną główkę

gwoździa

wbitego w deski sopockiego mola

wydało mi się

że przy tym zapadłam

w głębokie zamyślenie

ale po chwili kiedy się ocknęłam

nie potrafiłam powiedzieć

o czym myślałam

 

prawdopodobnie miało to coś wspólnego

ze współbiciem mojego serca

i serca rozhuśtanego morza

zespolonego z trudną do nazwania

jednią.

Jest powiedzenie: Pieniądze szczęścia nie dają, ale tylko tym, którzy je mają. Wielu z nas uważa, że posiadanie to szansa dołączenia do grupy uprzywilejowanej. Instynkt posiadania ma znaczenie dla przetrwania jednostki. Rzeczy pełnią funkcję nie tylko użytkową, ale także symboliczną. Są dopełnieniem człowieka i są narzędziem komunikacji społecznej. Komunikujemy za ich pomocą swoją pozycję społeczną i swój życiowy sukces.

We współczesnym świecie nie da się żyć bez rzeczy. Dobrze, gdy służą one naszej samorealizacji. Gorzej, gdy gromadzimy je na tzw. wszelki wypadek. Powstaje wtedy pytanie: po co to robimy?

W obszarze posiadania chodzi o doświadczenie wartości posiadania jako takiego, świadomość posiadania i o zgodność posiadania z innymi wartościami uznawanymi przez człowieka. Ocena sensowności posiadania zależy od kontekstu warunków, w jakich funkcjonujemy. W jednych warunkach posiadanie będzie miało sens, w innych nie. Pamiętajmy, że posiadane dobra materialne w dużej mierze ograniczają naszą wolność.

Tłem do wszystkiego jest poszukiwanie sensu naszych działań. Ten, kto sens zajdzie staje się szczęśliwy. Chodzi w życiu o to, abyśmy wiedzieli do czego już doszliśmy i czego nam brakuje, oraz kim jesteśmy i kim chcemy być.
Dojrzałość polega na umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji zarówno w obszarze posiadania rzeczy, jak i w obszarze duchowości. Do mądrego życia potrzebujemy prawdy o sobie, świadomości wyznawanych wartości (miłość, bliskość, dobro, sens) i przekonania, że sami musimy swój świat na bieżąco urządzać i porządkować.

 Myśli do przeanalizowania:

"Wszystko, co dzieje się z człowiekiem, uwarunkowane jest jego położeniem materialnym." (Gustaw Herling-Grudziński)

"Człowiek wypełnia się rzeczami, ażeby wyprzeć wewnętrzną pustkę." (Erich Fromm)

"Duch panuje nad materią." (Jan van Helsing)

"Istotnie, kto walczy jedynie dla dóbr materialnych, nie zbiera nic, dla czego warto by żyć." (Antoine de Saint-Exupery) 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz