wtorek, 9 kwietnia 2013

"Dobre obyczaje"

Budowanie osobistego szczęścia to dbałość o własny wizerunek, szacunek dla siebie i innych. Wiele naszych zachowań stanowi bezpośrednią konsekwencję pragnienia, by postępować zgodnie z przyjętymi normami społecznymi i odgrywanymi rolami. Dobre obyczaje to podporządkowanie się standardom właściwego, czyli społecznie przyjętego i akceptowanego, zachowania. Społeczne normy określają minimalne kryteria pożądanego zachowania i pożądanego  publicznego wizerunku  człowieka. Staramy się więc tak zachowywać, aby nie wywierać wrażenia osoby nieuprzejmej, nieprzystosowanej, nieokrzesanej czy niepożądanej w grupie. Chcemy uchodzić za osoby dbające o społeczne zasady i uczucia innych ludzi. Znamy normy określające dobre obyczaje i staramy się stosować je nawet wtedy, gdy z różnych powodów, przeżywamy skrajny stres. Naukę pożądanych zachowań rozpoczynamy już w przedszkolu. Przypomnijmy więc "Kodeks przedszkolaka", który - po uogólnieniu - będzie (z powodzeniem) regulował zachowania każdego z nas.
  • Jestem miły i uprzejmy wobec kolegów i dorosłych.
  • Pamiętam o ważnych słowach: proszę, dziękuję, przepraszam.
  • Pomagam innym przedszkolakom.
  • Troszczę się o zdrowie swoje i innych
    - mówię umiarkowanym głosem
    - odpowiednio korzystam ze sprzętu i zabawek
    - znam zasady poruszania się po budynku
    - szanuję uczucia innych.
  • Bawię się zgodnie
    - umiem się dzielić zabawkami
    - współdziałam ze wszystkimi
    - panuję nad swoimi emocjami
    - potrafię samodzielnie rozwiązywać konflikty.
  • Pani jest moim przewodnikiem w grupie.
  • Dbam o wygląd naszego przedszkola.
  • Szanuję cudzą własność.
  • Umiem przepraszać - umiem wybaczać.
  • Odpowiedzialnie, sumiennie i rzetelnie wykonuję podejmowane zadania i obowiązki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz