wtorek, 19 lutego 2019

"Odkrywać tajemnice przyrody"

Maria Pawlikowska-Jasnorzewska "Barwy"

Oto jest fiolet - drzewa cień idący żwirem,
fiolet łączący miłości czerwień z szafirem.
Tam brzóz różowa kora i zieleń wesoła,
a w jej ruchliwej sukni nieb błękitne koła.
A we mnie biało, biało, cicho, jednostajnie -
bo noszę w sobie wszystkich barw skupiona tajnię.
O, jakże się w białości mojej męczę -
chcę barwą być - a któż mnie rozbije na tęczę?

Dłuższy dzień i słoneczko zachęcają nas do wychodzenia z domu i obserwowania przyrody. Każde wyjście na łono natury to najlepsza lekcja normalności. Dobry kontakt z przyrodą gwarantują takie cechy, jak: ciekawość, cierpliwość, uważność, opanowanie i wytrwałość.
Źródłem wiedzy są samodzielnie prowadzone obserwacje na bieżąco zestawiane z odpowiedziami samodzielnie odnajdywanymi w podręcznikach, encyklopediach, książkach, albumach, opracowaniach naukowych itp. Oczywiście, każdy z nas ma takie obszary świata przyrody, które go bardziej interesują, i takie, które go interesują mniej. Ważne, by obserwując ten jakże ważny świat patrzeć na niego mądrze, według zasad którymi on się rządzi, a zasady te brzmią:
- świat jest całością, wielką wspólnotą niezliczonych istot, powiązanych ze sobą na wiele sposobów;
- każda forma życia jest wyjątkowa i spełnia ważną rolę w przyrodzie;
- człowiek jest integralną częścią przyrody;
- obowiązuje nas poszanowanie dla życia w każdej postaci;
- prawa rządzące światem żywym według Barry Commonera sprowadzają się do 4 punktów: 1. każda rzecz jest powiązana z wszystkimi innymi rzeczami 2. każda rzecz musi się gdzieś podziać 3. przyroda wie najlepiej 4. nie istnieje coś takiego, jak obiad za darmo;
- zachowania ekologiczne powinny być efektem rozumienia praw przyrody, a nie efektem strachu przed konsekwencjami;
- powinniśmy personifikować przyrodę w znaczeniu, co myślałbym ja, jako góra? lub ja, jako drzewo lub ja, jako zboże? - i odkrywać w ten sposób potrzeby i oczekiwania świata przyrody;
- powinniśmy rozumieć przyrodę jako dziedzinę interdyscyplinarną, a więc tę, która uczy szacunku do życia, odpowiedzialności za otaczający świat żywy, wyczucia i przestrzegania równowagi wokół nas;
- każde działanie należy poddawać ocenie moralnej, a więc odpowiadać sobie na pytanie, czy nie naruszyliśmy obowiązującego porządku w naturze;
- każde działanie ma sens tylko wtedy, gdy służy dobru Ziemi.

Przy takim podejściu do świata przyrody na pewno uda nam się zgromadzić wiele spostrzeżeń i doświadczeń, które pozwolą nam o sobie myśleć, jako o ludziach mądrych, rozsądnych, odpowiedzialnych, będących integralną cząstką układanki pod tytułem "świat przyrody."Ubogaceni spostrzeżeniami i pozytywnymi emocjami będziemy stawać się osobami sympatycznymi dla innych ludzi i rozdającymi szczęśliwość wszystkim wokół, co jest wysoce pożądane i ze wszech miar oczekiwane.


Cytaty do przeanalizowania:
"Człowiek, który potrafi rozmawiać z drzewem, nie potrzebuje psychiatry. Niestety, sporo ludzi uważa inaczej." (Phil Bosmans)
"Wszelka sztuka jest naśladowaniem natury." (Seneka Młodszy)
"Natura dała nam dwoje oczu, dwoje uszu, ale tylko jeden język po to, abyśmy więcej patrzyli i słuchali, niż mówili." (Sokratates)
"Im bliżej natury jesteśmy, tym więcej czujemy w sobie Boga." (Johann Wolfgang Goethe)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz