środa, 6 listopada 2013

"Edukacja do twórczości"

Sztuką nazywamy rodzaj estetyki i piękna. Często mówi się, że jest ona najpełniejszą formą ludzkiej ekspresji. Nie ma w niej odpowiedzi złych i dobrych. Istotne jest, by osoba tworząca zdawała sobie sprawę ze swoich myśli, umiała wyrazić co czuje, i potrafiła uczestniczyć w przekształcaniu świata. Wypowiedź artystyczna wymaga identyfikacji z wyrażanymi treściami i materiałem, w którym te treści mają być przedstawione. Osoba tworząca wyraża w posiadanym tworzywie i za pomocą własnych środków wyrazu swoje własne doświadczenia, które zmieniają się wraz z wiekiem, i wynikają z intelektualnych, społecznych i psychologicznych zmian, jakim podlega dziecko i każdy człowiek.
Jedną z podstawowych zdolności, którą powinna rozwijać szkoła jest zdolność poszukiwania i odkrywania nowych rzeczy, zamiast biernego oczekiwania na gotowe rozwiązania. Najlepszym przygotowaniem do tworzenia jest działanie. Zapewniając dzieciom warunki do stałego tworzenia, opartego na wiedzy, którą aktualnie posiadają, stwarzamy najlepsze warunki rozwoju ich przyszłej aktywności twórczej. Malowanie, rysowanie czy konstruowanie wymaga stałego przyswajania za pomocą zmysłów ogromnej ilości informacji, dopasowywania ich do naszego psychicznego "ja" i nadawania im nowych znaczeń. Człowiek uczy się dzięki swoim zmysłom. Zdolność widzenia, czucia, słyszenia, wąchania i smakowania dostarcza informacji umożliwiających interakcję człowieka z otoczeniem. Rozwój wrażliwości percepcyjnej musi być zatem najważniejszą częścią kształcenia i przygotowywania do twórczości.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz