wtorek, 5 marca 2019

"Uczyć się i cenić naukę"

Czesław Miłosz "Nauka"

Wierzyć, że się jest wspaniałym
i stopniowo przekonywać się,
że się nie jest wspaniałym.
Starczy roboty na jedno ludzkie życie.

Po co się uczymy?
- by poczuć się bezpiecznie (dzięki nauce i wiedzy rodzi się poczucie, że w otaczającej rzeczywistości damy sobie radę),
- dla łatwiejszego życia ( wyższe kwalifikacje - lepsza, lżejsza praca),
- dla przyjemności (cieszymy się ze zdobytej wiedzy i lepszego rozumienia świata),
- z powodu ciekawości (chcemy wiedzieć wiele rzeczy, które nas w danym momencie interesują),
- dla poszerzania kontaktów towarzyskich (nauka jest okazją do spotykania się ludzi o podobnych zainteresowaniach i umiejętnościach),
- w celu odkrywania swoich talentów (w wielu wypadkach nie wiemy, że je posiadamy i jakich dziedzin życia dotyczą),
- w celu nabycia odporności na stres (stres towarzyszy nauce - uczymy się go w trakcie nauki oswajać oraz szukać sposobów panowania nad sobą w chwilach trudnych),
- dla podnoszenia sprawności swojego umysłu (umysł nie ćwiczony traci z czasem swoje możliwości i elastyczność),
- w celu podnoszenie pewności siebie (zasada psychologiczna: większej wiedzy i umiejętnościom towarzyszy zawsze większa pewność siebie),
- w celu kształtowania swojej osobowości (wiedza, doświadczenie i kontakty międzyludzkie modelują człowieka i budują jego tożsamość),
- w celu wdrażania się do samodzielności, obowiązkowości i punktualności ( zdobywaniu wiedzy towarzyszy planowanie czasu i jego dobre wykorzystanie).

Dlaczego należy naukę realizować przez całe życie (kształcenie ustawiczne)?
- bo świat się zmienia,
- bo zachodzą zmiany cywilizacyjne i cały czas wchodzi postęp naukowo-techniczny,
- bo świat się globalizuje,
- bo wzrastają wymagania w zakresie elastyczności i szybkiego dostosowywania się do potrzeb rynku pracy,
- bo powstają nowe zawody i wchodzą nowoczesne technologie,
- bo chcemy zaspokajać własne aspiracje,
- bo chcemy mieć możliwość realizacji własnych zainteresowań i pasji,
- bo chcemy być kompatybilni z otaczającą rzeczywistością: chcemy ją rozumieć i mieć w niej swoje miejsce i szanse.
Uczymy się indywidualnie, na kursach,w szkołach, na uczelniach, w domu, w pracy, w strukturach środowiskowych,...).
Inwestowanie w siebie poprzez podnoszenie umiejętności przekłada się na ciągłe zwiększanie kompetencji osobistych i zawodowych, na pewność siebie, na elastyczność, na kompatybilność z wymogami czasów, w których żyjemy, na spełnianie aktualnych wymogów rynkowych.
Kto wdrożył się do nauki wie, że nauka to przyjemność, a jej efekty to możliwość pełnego korzystania z dorobku cywilizacji i czerpania z tego powodu wszelakich korzyści.

Myśli do przeanalizowania:
"Wiedza jest drugim słońcem dla ludzi." (Platon)
"Nauka to pokarm dla rozumu." (Lew Tołstoj)
"Przedmiotem wiedzy nie jest to, co jest indywidualne, lecz to, co jest ogólne." (Arystoteles)
"Nauka jest jak niezmierne morze. Im więcej jej wypijesz, tym bardziej jesteś spragniony." (Stefan Żeromski)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz