niedziela, 20 września 2020

"Porządkowanie świata - grono przyjaciół"

 Agnieszka Hajec "Przyjaźń"

 

Mówisz do lustra a obok stoi człowiek

Podaj mu dłoń, zaufaj, opowiedz o sobie

O swoich uczuciach i swoich pragnieniach

A później

Wysłuchaj co on ma do powiedzenia

 

Gdy zgubi drogę podaj mu mapę

Wskaż znaki i drogowskazy

Naucz go jak mnie nauczyłeś

Że można żyć radością i warto marzyć

 

 Kogo uważam za przyjaciela?

- tego, kto mnie nigdy nie oszukał, ma godność i honor,

- tego, kto jest skromny, delikatny w sposobie bycia i nie ciekawski,

- tego, kto zna miarę słowa i waży wypowiadane słowa - by nie obrazić, nie dotknąć, nie zlekceważyć,

- tego, na którego zawsze mogę liczyć w potrzebie,

- tego, który pomaga mi stanąć w prawdzie o sobie,

- tego, który potrafi patrzeć trzeźwo na świat i ludzi,

- tego, który szanuje mnie i moją rodzinę,

- tego, który jest szczery, niezachłanny i niezaborczy.

Czy mam przyjaciół?

Tak, mam, choć niewielu, bo niewielu odpowiada  moim kryteriom. Tych, których mam, cenię za to bardzo - są ludźmi wielkiej dobroci, wielkiej wrażliwości, wielkiej uczciwości i wielkiej życiowej mądrości. Dzięki ich przymiotom mam zawsze pewność, że nie jestem sama; że w sytuacjach wątpliwych, trudnych, różnych mogę szczerze z nimi porozmawiać, uzyskać poradę, podpowiedź czy pomoc. Nie wyobrażam sobie bycia "samotnym żaglem na oceanie życia". Byłoby to dla mnie po prostu nie do wytrzymania. Nie o każdej jednak znajomej osobie mogę powiedzieć, że to jest mój przyjaciel. Według mnie przyjaciel to ktoś wyjątkowy, zaufany, rzetelny, wierny, prostolinijny, uczciwy.

Myśli do przeanalizowania:

"Przyjaciele są jak ciche anioły, które podnoszą nas, kiedy nasze skrzydła zapominają, jak latać." (Antoine de Saint-Exupery)

"Nie ten przyjaciel, który współczuje, a ten kto pomaga." (Thomas Fuller)

"Krokodyle są proste. Próbują cię zabić i zjeść. Ludzie są trudniejsi. Czasem udają, że są twoimi przyjaciółmi." (Steve Irwin)

"Prawdziwa przyjaźń przychodzi wówczas, gdy cisza między dwojgiem ludzi nie jest męcząca." (Dave Tyson Gentry)

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz