poniedziałek, 4 marca 2013

"Manipulowanie wrażeniem?"

Znając strukturę własnego "ja" oraz mając na uwadze "ja" uświadomione, możemy dokonywać autoprezentacji uczciwej, zgodnej z prawdą, czyli pokazywać siebie innym takimi, jakimi jesteśmy. Możemy też tworzyć oszukańczy obraz siebie, to znaczy pokazywać siebie takimi, jakimi chcemy, by nas  widziano.  Manipulujemy wrażeniem wtedy, gdy chcemy pokazać siebie niezgodnie z naszym "ja", czyli inaczej niż jesteśmy "skonstruowani", lub wyraziściej niż można to dostrzec na podstawie obserwacji naszego codziennego zachowania. Rozmyślnie więc aranżujemy sytuacje i prezentujemy te walory, na których nam zależy (uzdolnienia, zainteresowania, postawy, nastroje, cechy charakteru, itp.). Czasem także zwiększamy czytelność naszych reakcji, bo uważamy, że  np. sam wyraz twarzy nie oddaje naszego myślenia w sprawie, i - dla wyrazistości wypowiedzi - trzeba wykonać jeszcze np. jakiś gest. Zwykle dysponujemy krótkim czasem na ujawnienie informacji o sobie i musimy wybrać to, co dla nas jest ważne, i to co służy pokazaniu takiego wizerunku (w ramach autoprezentacji), na jakim nam zależy. Największe szanse na sukces mają zawsze osoby wywierające wrażenie zgodne ze strukturą ich własnego "ja". Autentyczność i wiarygodność są w  cenie. Chcemy wiedzieć, czego się można po "tej" osobie spodziewać i na co można liczyć posiadając ją w grupie np. decydentów. Wszelkie zakłamywania siebie i otoczenia, wszelkie podróbki nie uwzględniające struktury własnego "ja" prędzej czy później wychodzą na jaw i rozczarowują otoczenie powodując jego awersję i gniew. Budując więc własne szczęście musimy mieć na uwadze strukturę własnego "ja" i "ja" uświadomionego. Taka wiedza o sobie pozwoli konstruować wrażenie adekwatne do tego, co wynika z naszych możliwości, potrzeb, upodobań, talentów, zainteresowań, wrażliwości, doświadczeń, itp.                                                                                                                                                     

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz